Wokół wiele podobnych biznesów do Twojego? Masz wrażenie, że wszędzie widzisz własną konkurencję? Oto mamy wolny rynek i cieszmy się z tego, ale wierzę, że może to Cię demotywować kiedy nie chcesz schodzić ze swojej ceny.
Taka sytuacja często wkurza przedsiębiorców i sama ich rozumiem, człowiek się narobi, napromuje, zbiera klientów, walczy jak wilk, a tu obok ktoś jeden i drugi otwiera podobny biznes do naszego i jeszcze ma niższe ceny. Takie życie i czas się z tym pogodzić. Nerwy tu nikomu nie pomogą, a to głównie od Ciebie zależy w jaki sposób Ty prowadzisz swój biznes, czy klienci do Ciebie wracają czy nie, czy dajesz ludziom wartość czy obietnice bez pokrycia. To od Ciebie zależy. Klienci nie zostawiają tak szybko swoich ulubionych firm, właścicieli, jeśli dajesz im realną wartość, pozytywnie zaskakujesz, pytasz i nie wciskasz. Także śmiało kontynuuj swoje działania. Kto wie, może kiedyś kiedy konkurencja okaże się równie dobra, może stworzycie coś wspólnego?
Dlatego dziś chcę przedstawić trzy sposby na zbudowanie własnego wyróżnika. Twoim wyróżnikiem, może być:
I. UNIKALNA CECHA PRODUKTU/USŁUGI
No jasne, znam swoją unikalną cechę – pomyślisz i zapewne uważasz, że Twój produkt i usługa jest najlepsza i nie rozumiesz dlaczego klienci wybierają konkurencję chociaż ceny macie zbliżone.
Jak to wygląda w praktyce?
Twoja unikalną cechą możesz być Ty sam. Czy pomyślałeś kiedyś w takiej perspektywie? Jeśli sam wykonujesz swoje produkty lub usługi to może być świetna unikalność dla klienta.
Jeśli chcesz budować wyróżnik swojej firmy na samym sobie, to zapewne musisz być ekspertem w swej dziedzinie, liderem. Ja również to wykorzystuję jako element swojego wyróżnika, opiszę to bardziej szczegółowo.
Na warszawskim rynku, na którym działam z programem Startuj i Zarabiaj istnieje kilka podobnych firm, a raczej osób, które świadczą podobne usługi szkoleniowo-doradcze do moich. Wypisałam ich 5. Kiedy bliżej się im przyjrzałam, a nawet z niektórymi spotkałam stało się dla mnie jasne, co jest moim WYRÓŻNIKIEM. Zapisałam to jako:
POŁĄCZENIE BIZNESU Z PSYCHOLOGIĄ
Jako jedyna osoba/firma mam pewną unikalną cechą. Jestem jednocześnie i coachem (aktywnym) i praktykiem biznesu, czyli osobą z doświadczeniem w małych i średnich firmach. W ramach Startuj i Zarabiaj łączę te 2 profesje, dlaczego?
Nawet najlepsze strategie nie zadziałają, jeśli będziesz mieć blokady psychiczne, tak to nazwijmy przed zastosowaniem danych rozwiązań. Wszyscy uczestnicy i klienci, z którymi pracowałam/pracuję w jakimś sensie boją się sprzedaży własnych „dzieł” (usługi lub produktu), ale po wspólnej pracy, każdy z nich inaczej i lepiej podchodzi do sprzedaży i nie boi się jej. Na rynku znajdziesz wiele szkoleń sprzedażowych z przeróżnymi technikami, ale co z tego kiedy masz zbudowany już swój narzędziownik, a w konfrontacji z klientem boisz się go użyć? Tutaj przydają się to, że jestem coachem i pracujemy nad Twoja odwagą i zmianą perspektywy sprzedaży, a do tego polecam i uczę indywidualnej sprzedaży empatycznej.
II. OPAKOWANIE
Kiedy dostajesz prezent w pięknym opakowaniu, którym się zachwycasz, zapewne masz o wiele lepsze skojarzenia dotyczące zawartości prezentu, nieprawdaż?
Jak zatem opakować swój produkt/usługę?
Jeśli masz produkt, pięknie zrobione opakowanie, zindywidualizowane – to jest opakowanie, które sprawi, że klient kiedy je zobaczy będzie pięknie i pozytywnie zszokowany!
Opakowaniem do produktu może być drugi produkt uzupełniający. Sprzedajesz choinki, dodaj piękny zestaw bombek do nich, ludzie mogą wtedy chcieć kupić Twoją choinkę, właśnie ze względu na te piękne bombki, które im dodajesz. Drugi produkt musi mieć swoją WARTOŚĆ, to nie może być pendrive firmowy. Sprzedajesz książkę, napisz zindywidualizowany krótki list do czytelnika za pierwszej stronie. Sprzedajesz indywidualny lub grupowy kurs języka angielskiego, dodaj do zapis mp3 z nagranymi konwersacjami bądź przemówieniami – w zależności od grupy docelowej.
Opakowaniem do usługi może być miejsce prowadzenia usługi. Dla salonów fryzjerskich to może być piekę wnętrze, kieliszek szampana, a może świeże truskawki w trakcie/przed lub po wykonywanej usłudze. Warsztat samochodowy może mieć świetne opakowanie, kiedy przyjeżdża do Ciebie by zabrać Twój zepsuty samochód, a naprawiony oddaje w Twoje ręce. Robisz strony internetowe – zrób swojemu klientowi instrukcję obsługi (KURS) by sam mógł wprowadzać drobne zmiany lub przekazać to innej firmie w przyszłości, która będzie rozwijała jego stronę.
Takich przykładów może być wiele, użyj swojej wyobraźni i kreatywności. Zaskocz klienta POZYTYWNIE.
III. TWÓJ KLIENT
Tak, Twój klient może być Twoim wyróżnikiem ponieważ kierujesz swój produkt bądź usługę TYLKO DO DANEJ GRUPY klientów. Na jednym z moich warsztatów była kobieta, tłumacz, która prowadzi sklep internetowy dla tłumaczy.Wspaniale prawda? Z powodzeniem mogłaby kierować swoją ofertę do wszystkich, ale czy wtedy pisałabym, że to wspaniale? NIE. O wyborze klientów i powodach już pisałam na blogu, m.in. TUTAJ.
Kiedy podjąłeś decyzję kim konkretnie jest Twój klient, jest Ci o wiele łatwiej trafić do niego, znajdujesz go szybciej, lepiej precyzujesz komunikaty, a zapewne i on sam trafi do Ciebie, dlaczego? Bo jak tylko trafi na Twoją stronę to będzie wiedział, że jest we właściwym miejscu i ty go rozumiesz! A to jeden z moich fundamentów!
Usłyszałam ostatnio na jednym spotkaniu, że jeśli pomagasz ludziom wprost ze swojego serca, jeśli swój biznes, produkt czy usługę opierasz na tym co lubisz robić, to nie masz w ogóle konkurencji.
Ja się nie zgodzę z tą tezą. Konkurencja zawsze jest i bardzo dobrze, że tak jest. To bardzo zdrowy objaw, jeśli masz konkurencję to prawdopodobnie popyt na Twoje usługi czy produkt jest większy niż sam możesz obsłużyć. Dodatkowo, dzięki konkurencji zapewne stale się rozwijasz. Z konkurencją można się połączyć – kiedyś.
Konkurencją jest każda osoba czy firma, która zapewnia tej samej grupie klientów co Twoja, te same potrzeby. To nie musi być ten sam produkt, wiele różnych produktów czy usług rozwiązują TEN SAM problem klienta. A co wybierze klient? Od czego to zależy? Wiesz!