Pasja, radocha, satysfakcja, zaangażowanie to wszystko cechuje właścicieli małych firm, kiedy podstawą ich biznesu jest to, co lubią robić. Wszystko to dzieje się pod jednym warunkiem, kiedy właściciel zarabia na swoim biznesie. Realne dochody w połączeniu z satysfakcją klienta działają napędowo na nasze działania, chce się więcej i ma się więcej możliwości.
Wielu właścicieli firm nie ma wystarczających środków na dużą promocję swojej firmy i marketing. Wielu z nas samych jest zalewanych potokiem różnych reklam i generalnie mamy ich dość i choć działania reklamowe przynoszą efekty to jednak ich nie lubimy i/lub nie mamy na nie kasy.
Jednak…istnieje masa sposobów na budowanie autentycznego biznesu, autentycznego i empatycznego marketingu i choć potrzeba na to czasu, warto.
Kiedy kilka miesięcy temu trafiłam w Internecie na stronę i blog Urszuli Phelep i zobaczyłam z jakim zaangażowaniem swoich fanów, Ula, spotyka się na fanpagu, wiedziałam, że będę musiała z nią porozmawiać.
I oto jest, przedstawiam Ci wywiad ze specką od blogów dla małych i kreatywnych firm.
Korzystaj.
Justyna: Ula, jesteś specką od blogów dla małych i kreatywnych firm, po co takim firmom blog na stronie? Po co pisać bloga?
Urszula: Na początek, chciałabym Ci gorąco podziękować Justyna za zaproszenie mnie do tego wywiadu. To dla mnie zaszczyt być przedstawionym publice „Startuj i Zarabiaj”.
A co do posiadania bloga przez kreatywne firmy … Blog jest niezbędny dla każdej działalności, nie tylko tej kreatywnej. Blogowanie nie jest już wyłącznie zarezerwowane dla blogerów piszących o swoim życiu, czy przedstawiających przepisy kulinarne oraz zdjęcia z ostatnich wakacji. Blog to również idealne narzędzie do (praktycznie darmowej) promocji swego biznesu. Dzięki blogowi firma nawiązuje bliskie więzi z publiką, buduje wiarygodność, zaufanie oraz rozwija swoją markę. W dzisiejszych czasach nie wystarczy już rozwiesić plakat firmy w mieście, czy zakupić reklamę w gazecie regionalnej, by wzrosła sprzedaż – nasz biznes musi budować emocje i jednocześnie tworzyć społeczność wokół siebie.
Kolejna kwestia, która interesuje mnie i myślę, że moich czytelników, to powiedz proszę o czym pisać tego bloga? Czy ten blog ma być ściśle związany z działalnością firmy, czy może to być całkiem inny temat przewodni?
Treści znajdujące się na blogu firmowym nie powinny stanowić mini-reklam sprzedawanych produktów, czy usług przedsiębiorstwa, a wręcz przeciwnie. Takie bezpośrednie lansowanie swego biznesu zniechęca czytelników do stania się jego klientami i do zakupu, a nawet przestają oni odwiedzać blog (kto ma, bowiem ochotę na ciągłe przeglądanie reklam?).
Treści blogowe powinny w 80% inspirować, doradzać, rozwiązywać problemy klientów oraz odpowiadać na ich pytania. 20% (lub mniej) należy do promocji produktów. Przykład: jeśli prowadzisz wegańskie warsztaty kulinarne, możesz doradzać czytelnikom na blogu, gdzie znaleźć najlepsze artykuły wegańskie, przedstawić ulubione przepisy, czy inspirować tematami związanymi z naturą i ekologią, a od czasu do czasu wspomnieć o warsztatach i szczegółach ich dotyczących. Na blogu możesz prowadzić również konkursy, pytać czytelników o radę związaną z nowym produktem, tworzyć ankiety lub po prostu dyskutować z Twoją publiką, prowadzić obustronny dialog.
Zapewne niektóre osoby mogą stwierdzić, że nie umieją pisać ciekawie, a tym bardziej nie nadają się na pisanie bloga. Co byś poradziła takim osobom?
Ech, to jest stałe pytanie, które często otrzymuję od moich czytelników. Muszę przyznać Ci się, że ja sama, kiedy zaczęłam blogowanie, pisałam okropnie i robiłam sporo błędów (lata życia we Francji dały mi we znaki!). Kontynuowałam mimo wszystko bloga, a krytykę ze strony czytelników i innych blogerów traktowałam, jako konstruktywną poradę i nie poddawałam się – pisałam coraz więcej, czytałam mnóstwo książek na temat dobrego pisania, a nawet wzięłam kursy związane z tym tematem. Praktyka czyni mistrza, więc zamiast ubolewać nad tym, że nie potrafi się tworzyć tekstów w tak łatwy i lekki sposób, jak inni, zacznijmy od częstego i regularnego treningu z klawiaturą w ręku! W każdym z nas drzemie bloger – trzeba go tylko obudzić.
Ciekawa też jestem, czy istnieje jakaś sprawdzona strategia na ciekawego i poczytnego bloga firmowego? Czy w ogóle warto myśleć o blogu z punktu widzenia strategii firmy, którą obieramy?
Strategia dobrego bloga, zwłaszcza tego firmowego, leży przede wszystkim w jednej drobnej technice: wcześniejszym planowaniu jego treści. Przemyślenie i przygotowanie tematów na artykuły blogowe z miesięcznym wyprzedzeniem daje firmie ogólną wizję nie tylko rozwoju bloga, ale i rozwoju samej firmy – przygotowując artykuły blogowe, w tym i te promocyjne, wiemy, jakie działania podjąć związane z naszym przedsiębiorstwem i kiedy to zrobić. Blog pobudza i motywuje do akcji!
Jak Ty pozyskujesz swoich klientów i czytelników? Co jest dla Ciebie najważniejsze w tej kwestii i co Tobie się sprawdza?
Co do czytelników, to można ich zdobyć jedynie świetnymi i wartościowymi tekstami. Liczy się zawsze jakość, nie ilość – to moje motto blogowe. Nikt przeczyta, nawet codziennie pojawiających się, postów, jeśli nie będą one na poziomie – treści muszą wnosić coś nowego do życia osoby je przeglądającej, uczyć ją i rozwiązywać jej problemy (jak już pisałam powyżej).
Ważne są też dobre zdjęcia – fotografia zawsze szybciej przyciąga oko niż sam tekst. Ciemne, amatorsko wyglądające zdjęcia tylko odstraszą odwiedzających bloga.
Inna moja metoda na pozyskanie publiki i klientów, to newsletter, który proponuję poza blogiem. Wysyłam go regularnie, a zawiera on porady blogowo-marketingowe dla kreatywnych. Dzięki temu buduję listę klientów, która bardzo pomaga mi nie tylko w utrzymaniu kontaktów z nimi (co jest w dzisiejszych czasach bardzo ważną strategią biznesową), ale i w sprzedaży moich produktów.
Moim zdaniem jeszcze fajniej się czyta jakiegoś bloga, kiedy widzimy, że inni zabierają swój głos, komentują. Ula, czy istnieją jakieś sposoby na zwiększenie aktywności czytelników na naszym blogu?
Osobiście, uwielbiam komentarze od moich czytelników, a jeszcze bardziej dyskusje odbywające się pod artykułami blogowymi! Fantastycznie jest czytać różnorodne reakcje publiki, poznawać ich zdanie i punkt widzenia na określony temat. To motywuje i zmusza do jeszcze większej i jeszcze lepszej pracy.
Aby pobudzić moją publikę do wydawania opinii, zawsze zadaję im w treści posta pytania na temat, o którym piszę – to działa, ale nie od razu; potrzeba trochę cierpliwości (zwłaszcza u początkujących blogujących). Łapiące za serce, czy kontrowersyjne tematy również uaktywnią i zainspirują do komentowania.
Czy chciałabyś coś jeszcze dodać od siebie?
Blogowania nie trzeba się bać – to wspaniała przygoda, która otwiera nam wiele niezwykłych drzwi w świecie biznesu, ale nie tylko. Najważniejszy jest dobry plan i zapytanie siebie samego dlaczego i dla kogo chcę prowadzić bloga. Mówię o tym wszystkim, jak i o wielu innych tematach związanych z tworzeniem, rozwijaniem oraz zarabianiem z bloga na moim kursie „Blogowanie z pasją”, który otwieram już w marcu (zapisy od 9 marca 2015r.): KURS ULI
Dziękuję Ula za rozmowę i życzę Ci wspaniałych i zaangażowanych czytelników na Twoich blogach.
Ula Phelep, autorka bloga lifestyle Sen Mai https://www.senmai.pl , prezentującego tutoriale DIY, przepisy kulinarne, czy kadry z życia autorki we Francji oraz bloga marketingowego dla kreatywnych kobiet UP Kreatywny marketing: https://urszula-phelep.com
Co myślisz o strategii Uli: 80% inspirować, rozwiązywać problemy, a 20% promować na blogu? Jeśli piszesz bloga dodaj do niego link w komentarzu i daj się poznać. A jeśli nie piszesz, może zaczniesz?
A może znasz jeszcze inne sposoby na darmową promocję?
Od niedawna piszę bloga. Ula jest dla mnie niedoścignionym ideałem, a jej strategia jest po prostu wspaniała. Ja mojego bloga promuję głównie w grupach na Facebooku.