Kto uczestniczy w edukacji online – ten zapewne spotkał się z webinarami. Swój pierwszy webinar poprowadziłam jesienią 2015 roku i wtedy to była pewna nowość na polskim rynku i wtedy ten webinar był bardzo dużym stresem dla mnie.
Od tametego momentu webinary na dobre zagościły z polskim internecie i świecie edukacji online i mamy w tym momencie bardzo dużo możliwości technicznych, dlatego chcę się dzisiaj z Tobą podzielić moimi sprawdzonymi metodami w tym zakresie.
Podzielę się z Tobą tym po co w ogóle prowadzić, w jaki sposób technicznie ja prowadzę webinary i na co warto zwrócić uwagę prowadząc już sam webinar.
Czym jest webinar?
Webinar to forma spotkania online, gdzie osoba prowadząca (nauczyciel, specjalista) występuję przed kamerą lub/i udostępnia prezentację na dany temat i to wystąpienie oglądają inne osoby, które są zainteresowane tym tematem. Oczywiście te osoby oglądają to wystąpienie w swoich komputerach, czy telefonach.
Po co prowadzić webinary?
Z tego powodu, że można spotkać się online z uczestnikami webinaru i przekazać im wiedzę, zainspirować, czy zrealizować inne cele, webinary na stałe wpisały się do strategii promocyjnej czy kampanii sprzedażowych biznesów online.
Można zaobserwować różne modele webinarów:
1. webinar jako forma budowania społeczności – taka forma często wynika ze strategii promocyjnej danej firmy. Dana marka decyduje się cyklicznie prowadzić bezpłatne webinary dla swojej społeczności, na której także zaprasza do skorzystania z jej oferty lub prowadzi zapisy na listę oczekujących swoją ofertą.
2. webinary jako płatna oferta. To często całe cykle webinarów, gdzie uczestnicy płacą za dostęp do danej wiedzy i szkolenia.
3. webinary jako część usługi, programu, kursu – gdzie prowadzący spotyka się na żywo z uczestnikami.
Dlaczego warto prowadzić webinary
Siła webinarów polega na tym, że w jednym czasie, w jednym miejscu spotykają się osoby zainteresowane danym tematem. Na bezpłatne webinary często są prowadzone zapisy, a więc osoba prowadząca zyskuje bazę subskrybentów konkretnie zainteresowanych danym tematem, co jest bardzo cennym zasobem każdej marki.
Webinary są fajnym narzędziem sprzedażowym i często wkomponowanym w całą strategię sprzedaży – jako tzw. wyzwalacz sprzedaży, poprzedzony częstą merytoryczną.
To moja ulubiona forma webinaru, kiedy właśnie organizuję bezpłatne wydarzenie dla swojej społeczności, na które trzeba się zapisać i na samym webinarze edukuję w danym temacie, a tych, którzy chcą wiedzieć więcej, czy doświadczyć tego, o czym mówiłam – zapraszam na kurs, wyzwanie czy do współpracy w innej formie.
Jak technicznie zorganizować webinar?
Na rynku mamy dostęp do coraz więcej narzędzi i aplikacji, aby przeprowadzić taki webinar. Przez długi czas korzystałam z bezpłatnego narzędzia – jakim jest Youtube Live, bo właśnie tam można przeprowadzać bezpłatną transmisję. To narzędzie mi się bardzo dobrze sprawdzało, bo trzeba było wyciągnąć konkretny kod tej transmisji i można było ją umieścić na własnej stronie, na którą kierowałam zapisanych uczestników. Dodatkowo warto było zorganizować na tej stronie chat box, aby uczestnicy webinaru mogli nam pisac swoje odpowiedzi, być z nami w komunikacji podczas szkolenia online.
Po jakimś czasie przeniosłam prowadzenie swoich webinarów do aplikacji ZOOM – korzystam z niej od 2015 roku, bo dzięki niej mogłam się spotykać cyklicznie z uczestniczkami mojego programu Zadbana Finansowo.
Ale dopiero trudności z zainstalowaniem jakieś sensownego chat box’a na stronie skłoniły mnie do tego, aby zacząć prowadzić bezpłatne webinary przez ZOOM.
O ile Youtube jest bezpłatnym narzędziem, za ZOOM płacę około 15$ miesięcznie, aby móc korzystać z tego narzędzia.
ZOOM w takiej konfiguracji ma jeden minus – może pomieścić jednocześnie 100 osób – w przypadku programu Zadbana Finansowo nie ma z tym problemu, o tyle na bezpłatny webinar to może być ciut za mało.
Ale jest na to rozwiązanie, po prostu kiedy pokój webinarowy osiąga swoje maksimum, to udostępniam transmisję w swojej grupie na Facebooku, o czym informuję wcześniej uczestników.
Udostępnianie ekranu / prowadzenie prezentacji podczas webinaru
Prowadzenie webinaru przez ZOOM jak na Yotube daje też możliwość udostępniania swojego ekranu, więc można prowadzić prezentację dla uczestników. Kiedy udostępniasz prezentację przez YT, wtedy Twoja osoba nie jest widoczna dla uczestników, natomiast w ZOOM’ie widac i Ciebie i całą prezentację.
Co potrzebujesz, aby poprowadzić webinar?
Poniżej rozpisuję w punktach wszystko, co przygotowuję, aby webinar się odbył i abym mogła osiągnąć jego cele. Oto moja lista:
1. Tytuł webinaru zachęcający do uczestnictwa przez osoby, do których jest kierowany. Ten tytuł ma pokazać problemy/pożądaną sytuację grupy docelowej, w korelacji do jego treści i zawartości merytorycznej.
2. Strona zapisu na webinar, grafiki, opisy, okienko do zapisów połączone z systemem do mailingu. Taka strona jest zbudowana z kilku kluczowych elementów:
– nagłówek / tytuł
– do kogo jest kierowany webinar
– po co warto się zapisać i co się wydarzy podczas niego
– agenda webinaru
– opinie
– bio prowadzącego
3. Ustawienie maila powitalnego uczestników webinaru wraz z kluczowymi informacjami
4. Przygotowanie prezentacji webinaru
5. Przygotowanie postów na social media zapraszających do zapisu na webinar
6. Ustawienie webinaru w aplikacji ZOOM
7. Przygotowanie mejla przypominającego o webinarze wraz z linkiem do webinaru
8. Przygotowanie strony, na której będzie dostępne nagranie webinaru
Sprzęt do prowadzenia webinaru
I na koniec jeszcze wspomnę o sprzęcie, który wykorzytuję do prowadzenia webinarów. Korzystam z kamery Logitech c920 i mikrofonu Blue Yetii, ale kiedy zaczynałam – nie miałam żadnych zewnętrznych mikrofonów czy kamer – korzystałam z tych wbudowanych w laptopie i to w zupełnie wystarczyło.
Piszę o tym, abyś wiedziała, że wcale nie najważniejszy jest sprzęt, a merytoryczna zawartość webinaru i Twoja autentyczność.
Uprzedzając pytania, moja strona oparta jest na WordPress i wykorzystuję motyw Divi, który jest bardzo intuicyjny w obsłudze i jednocześnie bardzo wdzięczny w tworzeniu stron.
Jeśli masz pytania odnośnie prowadzenia webinarów, przygotowywania ich czy innych – powiązanych z tym tematem, zostaw je w komentarzu, a postaram się odpowiedzieć.
Daj mi też znać, czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny i czy chciałabyś więcej tego typu artykułów odnośnie prowadzenia biznesu online.
Śmiałości i lekkości w prowadzeniu webinarów
Justyna Kwiatkowska
Dzięki Justyna, bardzo przydatny wpis!
Chciałam Cię prosić, żebyś rozwinęła nieco punkt „8.Przygotowanie strony, na której dostępne będzie nagranie webinaru”.
Jak to się robi? Czy nasza strona musi mieć jakąś specjalną funkcjonalność, która to umożliwi?
Pytam, bo właśnie przymierzam się do stworzenia swojej strony i chciałabym wykonać dobrego wyboru na początku, aby potem nie trzeba jej robić od początku.
Dziękuję!
Ewa
Ewa, nie. To po prostu strona, na której umieszczasz nagranie webinaru i np. link do oferty czy inne informacje dla osób, które nie wzięły udziału na żywo, tylko oglądają nagranie. Nie musi mieć żadnych innych funkcjonalności.