Na początku swojej działalności zmarnowałam dużo czasu. Teraz też mi się zdarza choć bardzo szanują swój czas. Pracuję w danych godzinach, w oparciu na liście zadań, które mam do wykonania i generalnie planuję ile na dane działanie przeznaczam czasu.
Jednak skąd marnotrawstwo czasu może się brać w życiu przedsiębiorcy?
Spotkania biznesowe
W pewnym momencie w rozwoju własnego biznesu dostajesz wiele propozycji spotkań. Ludzie dzwonią do Ciebie lub piszą, że chcą się z Tobą spotkać bo mają jakiś pomysł na współpracę lub jakąś propozycję. Często przez telefon nie chcą mówić co konkretnie mają Ci do zaoferowania, proszą o spotkanie.
Ok, jesteś na początku swojej drogi biznesowej i możesz mieć przekonanie, że każde spotkanie może być wartościowe lub coś wnieść i często tak się dzieje, ale nie zawsze. Myślę, że z takich spotkań wychodzi około 20% jakiś wartościowych kwestii, reszta ta strata czasu.
Jak zatem poznać czy na dane spotkanie warto iść, czy lepiej odmówić i zająć się WAŻNYMI kwestiami dla rozwoju własnej firmy?
Umawianie się bez celu
Jeśli dostajesz taką propozycję, ustal od razu cel takiego spotkania. Jeśli Twój rozmówca potocznie „owija w bawełną” powiedz autentycznie, że bardzo dbasz o swój czas i dlatego chcesz zweryfikować na początku, czy masz poświęcić swój czas na to spotkanie.
Wiem, że u niektórych już pojawi się opór lub pytania, ale co z empatią i chęcią po ludzku podchodzenia do biznesu. Wiedz jednak jedno:
JEŚLI TY NIE SZANUJESZ SIEBIE I SWOJEGO CZASU, INNI RÓWNIEŻ TAK BĘDĄ POSTĘPOWALI.
W rzeczywistości wiele osób chce się spotkać i porozmawiać, wypytać Cię o wiele rzeczy lub zainspirować. Wiele osób dzwoni i umawia się z chęcią współpracy, ale finalnie okazuje się, że nie mają pomysłu na daną współpracę i wychodzi na to, ze jeszcze pytają Ciebie czy Ty masz pomysł na potencjalną współpracę – a przecież to oni dzwonili z propozycją!?!
Jeśli szanujesz swój czas zatem to zapytaj o szczegóły tu i teraz i wtedy możesz podjąć decyzję, kiedy znasz konkrety czy takie spotkanie jest dla Ciebie ok i zdecydujesz czy masz na to teraz czas.
Brak określenia długości spotkania
Czy zdarzyła Ci się taka sytuacja, że spotkanie trwało o trwało i nie widać było końca? Czy miałaś kiedykolwiek poczucie, że minęło już sporo czasu Twojego spotkania, a nadal nie ma konkretów i wciąż jest rozmowa typu „pitu – pitu”
Rozmowy pitu-pitu są często istotne, ale czy w swoim biznesie, w godzinach swojej pracy masz na nie czas?
Mam wrażenie, że niektóre spotkania mogłyby trwać cały dzień, a i tak niewiele by wniosły do naszego biznesu. Dlatego na początku, kiedy umawiasz się z osobą, która chce się z Tobą spotkać, powiedz otwarcie ile konkretnie czasu spotkanie może potrwać maksymalnie. Twój rozmówca od razu będzie wiedział, że ma przystąpić do konkretów, a Ty, na przykład, po godzinie będziesz już wiedział o co dokładnie chodzi i co możesz z tym zrobić dalej.
Brak podsumowania
Rozmawiacie już jakiś czas i się rozstajecie bez konkluzji i wniosków? Brałam wiele razu udział w takich spotkaniach, ale co potem? Czy coś ustaliliście? Na coś konkretnego się umówiliście? Co zrobiliście przez tą godzinę lub dwie? Co dalej?
Znam wiele osób, które prowadzą swoje firmy. Co ich spotykam lub rozmawiam to wiecznie są na jakiś spotkaniach. Mam wrażenie, ze bywanie na spotkaniach biznesowych z potencjalnymi klientami/partnerami biznesowymi staje pewną modą, tylko że kiedy patrzę na wyniki tych samych, zabieganych ze spotkania na spotkanie osób, nie wiem na ile ich biznes traci, a na ile zyskuje. Po wynikach finansowych wygląda na to pierwsze…
To Ty decydujesz co jest ważne dla Ciebie i biznesu, wybieraj właściwe spotkania, a nie wszystkie nadarzające się okazje, chyba że nie masz nic innego do roboty ;)