Przyznam się szczerze, że kiedy zaczynałam prace nad swoim pierwszym biznesem, do głowy mi nie przyszło by zająć się PR’em w trakcie tworzenia strategii. I chociaż sama podyplomowo skończyłam Public Relations nie stawiałam sobie tego typu wyzwań, chyba nie do końca wierzyłam w te działania. Jednak pewnego dnia, kiedy zobaczyłam warsztat „Mała firma w wielkich mediach” – zapisałam się na niego i tak poznałam niesamowitą Panią od PR, Justynę Kozioł, której klientami są pasjonaci chcący zarabiać na swoich pasjach, czyli ja i Ty.
Przeczytaj koniecznie rady Justyny i zobacz czym ryzykujesz kiedy nie myślisz o tym by pojawić się w mediach. A przy okazji, gorąco polecam warsztaty i konsultacje Justyny. Pod artykułem znajdziesz do niej kontakt.
Justyna, dla mnie Public Relations kojarzy się głównie ze światem polityki i korporacjami. Ty jako Pani od PR zajmujesz się Public Relations i pomagasz w tym zakresie małym firmom. Powiedz proszę jaki jest tego sens? Po co myśleć o PR’rze w małej firmie?
Zajmuję się PR m.in. dla małych firm, ale też nie dla wszystkich małych firm. Najchętniej pracuję z takimi firmami, które powstały z bardzo głębokiej potrzeby, z pasji, z potrzeby dzielenia się czymś ze światem, z chęci pomagania innym – z czegoś, co wypływa z autentycznych potrzeb. Zarabianie pieniędzy nie jest w nich jedyną motywacją. W takich firmach jest mnóstwo świetnych historii, którymi można podzielić na stronie www, pisząc tekst do bio czy na blog. A czasem są to też świetne materiały dla dziennikarzy, preteksty do wywiadów czy reportażu. Jeśli praca dziennikarza polega na szukaniu tematów, historii i ciekawych rozmówców, to w tym miejscu te światy mogą się zazębiać.
Mam doświadczenie w pracy i z korporacjami, i z tymi najmniejszymi, czyli jednoosobowymi działalnościami prowadzonymi przez pasjonatów czy pasjonatki. I to właśnie w pracy z tymi najmniejszymi firmami udało mi się doprowadzić do najbardziej wartościowych publikacji, ponieważ w mediach jest i będzie przestrzeń na to, żeby opowiadać ludzkie, prawdziwe historie.
Czy PR to tylko współpraca z mediami i dziennikarzami? Czym jest właściwie PR?
PR jest jest bardzo szerokim pojęciem. Jedna z definicji PR-u mówi: „wszystko co robisz i mówisz to Public Relations”. PR to budowanie relacji. Tak samo, jak w codziennym życiu – jeśli chcemy zbudować z kimś relację (np. w relacji damsko-męskiej) to się do tego jakoś przygotowujemy: poznajemy tę osobę, jesteśmy ciekawi tego jakie ma zainteresowania, co lubi itd. I dokładnie tak samo jest w PR. Trzeba się przygotować zanim wyjdziemy na zewnątrz. Wszystko co mówimy, jak się przedstawiamy, jaką wizytówkę dajemy, na jakich eventach się pojawiamy to wszystko to są takie małe cegiełki, z których budujemy nasz całościowy wizerunek.
Relacje z mediami to chyba najbardziej spektakularna część tego procesu, która może przynieść bardzo duże korzyści małym firmom opartym na pasji i autentyczności – czasem już po jednej publikacji. Dlatego warto przygotować się do tego wcześniej, zapoznać się z mediami, zobaczyć, w których mediach chciałabym się pojawić i co mogę im zaproponować.
W jaki sposób mierzyć efekty swoich działań Public Relations?
Jeśli starannie się przygotujemy i poświęcimy czas – z jednej strony na research, z drugiej na dogłębną analizę swojego „story”, a do tego uzbroimy się w cierpliwość, to efekty mogą być bardzo spektakularne. W przypadku Latającej Szkoły Agaty Dutkowskiej same przygotowania i szukanie dobrego pretekstu do kontaktu zajęły dobry miesiąc. Potem kolejne trzy miesiące oczekiwania na gotową publikację – to jest czas, kiedy niczego nie można być pewnym. Zawsze powtarzam klientkom, że nawet jeśli doszło do rozmowy z dziennikarzem, to dopóki coś nie jest opublikowane, to nie istnieje. Efekty po artykule w Wysokich Obcasach były bardzo widoczne i bardzo mierzalne: wzrost odwiedzin na stronie, zapisów na newsletter, liczby fanów na Facebooku. Ale aby tak się stało trzeba naprawdę starannie dobrać medium do własnych potrzeb, a przede wszystkim klientów.
Czy firma z każdej branży może i powinna współpracować z mediami? Czy fryzjer też może rozpocząć współpracę z mediami?
Najpierw trzeba się zastanowić, czym kierują się klienci bądź klientki przy wyborze danego produktu czy usługi. Jeśli chodzi o fryzjera to tutaj zapewne największy wpływ na wybór maja rekomendacje innych klientek. Ale nawet w zakładzie fryzjerskim można poszukać ciekawej historii albo zorganizować nietypowy event, akcję, zaprosić partnerów, zrobić wokół siebie trochę szumu, który może przyciągną media. Wprowadzić nietypową usługę, zapoczątkować nowy trend. Ostatnio w największych mediach przetoczyła się fala artykułów o polskich barber shopach – miejscach, w których mężczyźni mogą przystrzyc i profesjonalnie zadbać o swoją brodę. Nowe zjawisko wsparte obecnością celebryty (Nergala, który jako jeden z pierwszych założył ten biznes, a za nim kolejni), do tego stylowo urządzone wnętrza i identyfikacja wizualna – to wszystko razem w końcu zagrało. Dlatego zanim „weźmiemy się” za media, potrzeba najpierw strategii i kreatywności, najlepiej w równych proporcjach.
Co mogłabyś doradzić właścicielom małych firm?
Podawałam już wcześniej jedną z moich ulubionych definicji PR, ale mam jeszcze jedną – równie dobrą, którą jednocześnie można potraktować jako radę: „PR polega na tym by dobrze robić swoją robotę i mówić o tym.” Poza tym pamiętaj, że dziennikarz to Twój potencjalny partner do współpracy. Jego praca to szukanie ciekawych rozmówców i tematów, a tych – mówię to z obserwacji i doświadczenia – w małych biznesach nie brakuje. PR-owcy są od tego, aby pomóc połączyć te kropki.
Justyna, bardzo Ci dziękuję za rozmowę i za to, że podzieliłaś się z nami swoją wiedzą. Wielu sukcesów i publikacji w mediach nie tylko dla Twoich klientów, ale i dla samej Ciebie, dla Pani od PR
Justyna Kozioł, czyli Pani od PR. Swoje doświadczenie w pracy w agencji i działach PR wykorzystuje podczas konsultacji i warsztatów dla małych, kreatywnych biznesów. Przekonuje, że tworzące je pasjonatki mogą być ciekawymi i pożądanymi rozmówczyniami także dla dziennikarzy z dużych mediów.
https://paniodpr.pl/
https://www.facebook.com/