czym jest biznes-3

Marketing i promocja – czyż nie z tego powodu budujemy fanpage na Facebooku lub innych portalach społecznościowych, czy nie z tego powodu prowadzisz bloga – jeśli prowadzisz? A może kampanie na Google Adwords mają inny cel?

Marketing i promocja jest częścią działalności małych firm, ale czy to powinno być główne działanie?

Obserwując małe biznesy mam wrażenie, że dzięki tym narzędziom większość z nich chce pozyskać nowych klientów, wygenerować sprzedaż. Wpisy, posty wszędzie gdzie się da – oby tylko ktoś zechciał kupić mój produkt lub dowiedział się, że może kupić u mnie taką usługę.

Ale czy to działa? Czy jest to efektywny sposób?

Celem marketingu i promocji jest rozpowszechnienie informacji o nas, o naszych usługach i produktach. Nasz sprecyzowany komunikat ma trafić w target klienta, w który chcemy by trafił. Sprawdź sam reklamy w radio czy tv – nie wszystkie trafiaja do Ciebie, nieprawdaż? Te, które nie trafiają, nie są skierowane do Ciebie, po prostu. Inaczej brzmi reklama skierowana do początkującego przedsiębiorcy, inaczej do przedsiębiorców działających w określonej branży, a jeszcze inaczej brzmi i wygląda reklama skierowana do kobiet, które spodziewają się dziecka lub dla osób, które aktywnie uprawiają daną dyscyplinę sportu.

I często powtarzam, że jeśli nie masz dobrze sprecyzowanej i konkretnej grupy docelowej, nie dotrzesz trafnie do danej grupy osób, do których chcesz trafić.

Jednak, powracając do pytania, czy warto angażować czas i pieniądze na marketing w małej firmie? I czy te działania będą skuteczne?

Będą jeśli spełniasz określone warunki:

1. dysponujesz odpowiednim budżetem marketingowym

2. masz trafnie określonych odbiorców

3. masz spójny komunikat na www, w reklamie, na portalach społecznościowych do danej grupy odbiorców

4. używasz komunikatów, który Twój odbiorca rozumie, mówisz językiem swojego klienta

5. oferujesz mu to, czego on potrzebuje.

Pewnie jest jeszcze kilka innych warunków, jednak te powyżej wydają się (z mojego punktu widzenia) tymi najistotniejszymi.

Jednak, gro mikrofirm, które obserwuję wydaje się, że skupia jedynie na takiej aktywności w pozyskiwaniu klientów. Tu popełniają jeden z większych błędów – sama go niegdyś popełniałam…

Wiele osób uważa, że jeśli stworzy stronę internetową swojej firmy i fanpage na Facebook’u, to już wystarczy by zdobyć klientów. Od każdej reguły są wyjątki i pewnie jeśli ktoś zrobił i przygotował to według precyzyjnej strategii i wizji to może to wystarczyć, jednak gro przedsiębiorców nie realizuje tego w przemyślany sposób.

Czym jest biznes bez marketingu?

– biznesem bez marketingu – po prostu.

Czym jest biznes bez aktywnej sprzedaży?

– bankrutem!

Zgodzisz się ze mną? A może masz inne zdanie na ten temat?

Jeśli prowadzisz małą firmę, a nie skupiałeś się bardziej na bezpośredniej i aktywnej sprzedaży, czas to zmienić.

8 października zapraszam na Startuj i Zarabiaj INTRO, na którym odpowiem na pytania jak pozyskać klientów bez budżetu marketingowego do Twojej firmy, działalności. Informacje znajdziesz tutaj: